Handelsvillkor
Handelsvillkor hos Aiviq.se
Allmän information
Aiviq.se
Aiviq ApS
Navervænget 3, 4000 Roskilde
Org.nr.: 42417157
E-post: info@aiviq.se
Priser
Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan föregående meddelande.
BETALNING
Aiviq.se tar emot betalning med VISA-Dankort, VISA, VISA Electron, Mastercard, Google Pay, Mobilepay. Betalningen dras från ditt konto först när varan skickas. Alla belopp är i SEK och inklusive moms.
Vi tar inte ut några kortavgifter.
Reservation av belopp
Om du betalar med ett internationellt betalkort reserveras beloppet omedelbart.
Pengarna reserveras på ditt kort eller konto tills:
1) vi drar beloppet när vi skickar varan, eller
2) pengarna släpps enligt avtal med din kortutgivare.
Du kan läsa mer om reglerna för ditt specifika kort hos din kortutgivare.
Vi erbjuder
- Visa/dankort
- Internationella kort (Visa, Mastercard)
- Klarna
LEVERANS
Aiviq.se levererar till hela Sverige. Varor levereras till den adress du anger,
och dina varor kan skickas med PostNord, DHL eller GLS
Postnord MyPack Collect: 59 kr.
Postnord MyPack Home: 79 kr
Fri frakt till paketombud vid köp över 599 kr.
OBS: Om det inte finns plats på utlämningsstället flyttas ditt paket till närmaste utlämningsställe, och du får besked om detta. Vid problem, kontakta kundtjänst.
Vi levererar varor på vardagar. Din vara levereras inom 1-3 arbetsdagar efter beställning om varan finns i lager.
Om varan inte finns i lager och du förbeställer, och den inte skickats efter 3 veckor, kontaktar vi dig. Du kan när som helst avbryta din order, förutsatt att den inte har skickats.
För vissa varor gäller särskilda leveransvillkor. Villkoren anges specifikt före köpet av dessa varor.
Begagnade varor – köparen har inte rätt att dra av moms.
Reklamationsrätt
Det ges 2 års reklamationsrätt i enlighet med köplagen vid köp av varor. Vår reklamationsrätt gäller för fel i material och/eller tillverkning. Om din reklamation är berättigad kan du få varan reparerad, utbytt, återbetalning eller prisreducering beroende på den specifika situationen. Reklamationsrätten gäller inte för fel eller skador orsakade av felaktig hantering av produkten/tjänsten, t.ex. skador pga kalk. Vi rekommenderar att avkalka maskinen minst en gång per 1-2 månad och använda mineralvatten. Om reklamationen inte är berättigad erbjuds en betald reparation. Om du inte önskar detta tillkommer en serviceavgift på 699 kr för att undersöka din maskin.
Du ska reklamera inom "rimlig tid" efter att du upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader från att felet upptäcktes är reklamationen alltid i tid.
Läs mer om din reklamationsrätt på Konsumentverkets webbplats.
Om reklamationen är berättigad ersätter vi dina (rimliga) fraktkostnader. Varan ska alltid skickas tillbaka i lämplig förpackning. Kom ihåg att få ett kvitto för försändelsen så vi kan återbetala dina fraktkostnader.
Vid reklamationer, kontakta företaget.
Varan skickas till:
Aiviq.se
Aiviq ApS
Navervænget 3, 4000 Roskilde
Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.
Vid retur av varan, bifoga en detaljerad beskrivning av problemet.
Även om vi i vissa fall hjälper till med returer vid reklamation/ångerrätt är det ditt ansvar om varan skadas under transporten.
Återbetalning
Vid återbetalning sker den genom det betalkort som användes vid beställningen.
Returrätt
Det ges 14 dagars full returrätt på varor köpta i vår webbshop.
Perioden räknas från den dag;
- När du mottar beställningen.
- Får den sista varan i fysisk besittning, vid en beställning av flera varor i en order som levereras enskilt eller i flera omgångar.
- Får sista partiet, eller sista delen i fysisk besittning, vid leverans av varor som består av flera delar.
- Den första varan i fysisk besittning vid regelbunden leverans av varor över en viss period.
- Ångerrätten gäller endast vid konsumentköp av varor i webbshoppen, företag har alltså inte ångerrätt.
Returkostnader står du själv för.
Returrätten kan förlängas vid jul och andra helgdagar. I så fall gäller vad som anges längst upp på sidan.
Ångerrätten ska anmälas till oss senast 14 dagar från mottagandet och från ångringen ska du senast 14 dagar efter returnera försändelsen. Meddelandet ska ges via vår returportal som finns här, via e-post info@aiviq.se eller genom att använda standardångerformuläret som finns längst ner i handelsvillkoren.
Du kan inte ångra dig genom att bara neka mottagandet utan att ge tydligt meddelande om detta.
Skicka in en returförfrågan
Klicka på retur i sidfoten av hemsidan.
Vi erbjuder 14 dagars returrätt och byte. Ditt ordernummer finns i orderbekräftelsen.
-
Gå till returportalen:
Logga in med ditt ordernummer och postnummer. -
Fyll i returformuläret:
Ange ordernummer och postnummer och välj de produkter du vill returnera. Ange även orsaken till returen. -
Skriv ut returetiketten:
Vid retur genom vår portal kostar returetiketten 49 kr, och beloppet dras från återbetalningen. -
Paketera och sätt etiketten på:
Paketera produkterna ordentligt, gärna i originalförpackningen, för att skydda dem under transporten. Se till att returetiketten täcker eventuella gamla etiketter. -
Lämna in returpaketet:
Lämna in paketet på ditt lokala postkontor och vänta på behandlingen. Det kan ta upp till 14 arbetsdagar från att du skickar tillbaka paketet tills vi mottagit och behandlat det.
Ångra del av köp
Om du har köpt flera varor från oss kan du returnera en eller flera varor, även om de köpts i en och samma beställning.
Observera att du inte får fraktkostnaderna tillbaka om du ångrar en del av köpet.
Varor undantagna från ångerrätten
Följande varor omfattas inte av ångerrätten:
- Varor som är tillverkade enligt konsumentens specifikationer eller har fått en tydlig personlig prägel.
- Förseglade varor som av hälso- eller hygieniska skäl inte kan returneras om förseglingen brutits.
- Varor som vid leverans blir olösligt blandade med andra varor.
- Varor där förseglingen är bruten.
- Utförda icke-finansiella tjänster om leveransen påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke och ångerrätten upphör vid full leverans.
- Leverans av digitalt innehåll som inte levereras på fysiskt medium, om det påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke och konsumenten därmed avstår ångerrätten.
- Tidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för abonnemangsavtal.
- Avtal som ingåtts på offentlig auktion.
- Varor som snabbt försämras eller blir föråldrade.
Retur
Du ska skicka din order i retur utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du meddelat om ångerrätten. Du står för de direkta kostnaderna för att returnera varan. Vid retur ansvarar du för att varan är ordentligt förpackad. Bifoga en kopia av orderbekräftelsen i paketet. Behandlingen går snabbare om du fyller i och bifogar vår Ångerformulär.
Du ansvarar för varan från och med leverans till att vi har mottagit returen.
Vi tar inte emot paket skickade mot postförskott.
Varans skick vid retur
Du ansvarar endast för eventuell värdeminskning av varan som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och hur den fungerar. Du kan prova varan som om du gjorde det i en fysisk butik. Detta innefattar inte att använda exempelvis kaffemaskiner.
Om varan har använts utöver detta betraktas den som begagnad. Detta innebär att du vid ångrat köp endast kan få tillbaka en del av eller inget av beloppet, beroende på varans handelsvärde vid mottagandet av returen. För att få tillbaka hela beloppet måste du alltså prova varan utan att faktiskt använda den.
Återbetalning
Om du ångrar ditt köp får du självklart det belopp du har betalat tillbaka.
Vid värdeminskning, som du ansvarar för, dras detta av från beloppet.
Vid användning av ångerrätten återbetalas alla betalningar inklusive leveranskostnader (undantaget extra kostnader som tillkommer om du valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleveransen vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från det datum vi fått meddelandet om ångerrätten. Återbetalningen sker med samma betalningsmedel som du använde vid det ursprungliga köpet, om inte annat avtalats.
Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit varan retur, om du inte innan dess kan visa att du returnerat den.
Varan skickas till:
(Aiviq.se Aiviq ApS
Navervænget 3 4000 Roskilde
Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.
Du kan också ångra köpet genom att ge oss besked och lämna in varan personligen på ovanstående adress efter överenskommelse.
Klagomål
Om du som konsument vill klaga på ditt köp ska du kontakta (ange e-post för relevant person/enhet i webbshoppen). Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka ett klagomål till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, via Klagoportalen för ARN (https://www.arn.se/) .
För att kunna klaga ska varan eller tjänsten du vill klaga på ha kostat minst 1 100 kr och högst 100 000 kr. För klagomål på kläder och skor ska priset dock ha varit minst 700 kr. Det kostar en avgift att få klagomålet behandlat.
När du handlar på en e-märkt webbshop kan du få ditt ärende behandlat gratis - oavsett beloppets storlek. Läs mer här (https://www.emaerket.se/gratis-sagsbehandling) .
Om du bor i ett annat EU-land än Sverige kan du klaga till EU-kommissionens klagomålsportal här - http://ec.europa.eu/odr
Om du anger ett klagomål här, ange vår e-postadress: info@aiviq.se
Personuppgiftspolicy
Vi behöver följande information när du handlar hos oss:
Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
Vi registrerar och vidarebefordrar de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera varan till dig.
Personuppgifterna registreras hos Aiviq ApS och sparas i fem år, därefter raderas de.
Vi samarbetar också med ett antal företag som lagrar och behandlar data. Dessa företag behandlar uteslutande uppgifter för vår räkning och får inte använda dem för egna ändamål.
Vi samarbetar endast med databehandlare inom EU eller i länder som kan ge dina uppgifter tillräckligt skydd.
Dataskyddsansvarig på (www.aiviq.se) är (Aiviq ApS).
Du har rätt att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig.
Om du anser att uppgifterna är felaktiga har du rätt att få dem rättade. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du begär det. Detta kan vara om dina uppgifter inte längre är nödvändiga för ändamålet de samlades in för. Du kan även kontakta
oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagstiftningen. Du kan skriva till oss
på: info@aiviq.se.
Standardformulär för ångerrätt
(Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten utnyttjas)
Till:
Aiviq.se
Navervænget 3, 4000 Roskilde
E-post: info@aiviq.se
Jag meddelar härmed att jag vill utnyttja ångerrätten i samband med mitt
köp av följande varor/tjänster:
______________________________________________________________________________
____
Beställd den: _______________________________ Mottagen den:
_______________________________
Konsumentens namn:
______________________________________________________________________
Konsumentens adress:
___________________________________________________________________
Konsumentens underskrift: _________________________________________ Datum:
_________________
(endast om formulärets innehåll lämnas på papper)
Som medlem på PriceRunner omfattas ditt köp av köpskydd upp till 50 000 kr om ett problem uppstår vid ditt köp. Köpskyddet är gratis för dig som konsument och gäller för alla köp när du handlar hos oss. Även om du inte redan är medlem på PriceRunner kan ditt köp omfattas av köpskyddet. Det enda du behöver göra är att registrera dig inom en timme efter ditt köp. Att bli medlem är kostnadsfritt och tar mindre än tre minuter! Trygghet med PriceRunner Köpskydd PriceRunner Köpskydd skyddar dig om varan är skadad vid leverans, om varan är defekt eller om leveransen uteblir. Kom ihåg att beställningen måste vara adresserad till dig som privatperson. Ersättningen gäller endast för den direkta ekonomiska skadan du har lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. Köpskyddet ger ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeförluster eller förlorade intäkter. Besök PriceRunner för att se en lista över ej omfattade kategorier samt de fullständiga villkoren för köpskyddet.
Handelsvillkoren är senast uppdaterade den 08.03.2024