Handelsvillkor

VILLKOR FÖR HANDEL HOS AIVIQ.SE

Allmänna uppgifter

Aiviq.se
Aiviq APS
Navervænget 3, 4000 Roskilde
Org.nr.: 42417157
E-post: info@aiviq.se



Priser

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående samtycke. 



BETALNING

Aiviq.se tar emot betalning med VISA-Dankort, VISA, VISA Electron, Mastercard, Google Pay, Mobilepay. Betalningen kommer att dras från ditt konto när varan skickas. Alla belopp anges i SEK, svenska kronor och inkluderar moms. 

Vi tar inte ut några kortavgifter.

Reservering av belopp

Om du betalar med ett internationellt betalkort, reserveras beloppet direkt.

Pengarna är reserverade på ditt kort eller konto tills:

1) vi drar beloppet när vi skickar varan, eller

2) tills pengarna släpps enligt överenskommelse med din kortutgivare.

(Upprepa de internationella kortutgivare som kan användas hos er, samt utgångsperioderna för reservationer för varje kortutgivare)

Du kan läsa mer om reglerna för ditt specifika kort hos din kortutgivare.


Vid köp med ViaBill kommer du först att få dina varor. Därefter måste du betala din månadsavgift den 20:e varje månad. Om du inte betalar i tid kommer en avgift på 39 SEK att tillkomma. Om du ångrar ditt köp upphör avtalet om betalning med ViaBill.


Läs mer här: www.viabill.se/kredit


LEVERANS

Aiviq.se skickar till hela Sverige. Varor kommer att levereras till leveransadressen, 
Dina varor kan skickas med PostNord eller DHL eller GLS

 

Postnord MyPack Collect: 39 kr.

Postnord MyPack Home: 59 kr

Gratis frakt till utlämningsställe vid köp för över 599 kr.


OBS: Om det inte finns plats på utlämningsstället kommer ditt paket att flyttas till närmaste utlämningsställe,


OBS: Om det inte finns plats på utlämningsstället, kommer ditt paket att flyttas till närmaste utlämningsställe, vilket du kommer att meddelas om. Vid problem, kontakta kundtjänst.
Varor levereras alla vardagar. Din vara kommer att levereras 1-3 vardagar efter beställning om varan finns på lager.
Om varor inte finns på lager och du förhandsbokar och den inte skickas efter 3 veckor kommer du att kontaktas. Du kan när som helst avbryta din beställning om den inte har skickats.
Särskilda leveransvillkor gäller för vissa varor. Villkoren kommer att specificeras före köp av dessa varor.
Använda föremål - köparen har inte rätt till momsbortfall.




Reklamationsrätt

Enligt köplagen ges 2 års reklamationsrätt. Vår reklamationsrätt gäller för fel i material och/eller utförande. Du kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller prisavdrag beroende på den specifika situationen. Reklamationen gäller inte fel eller skador som uppstått på grund av felaktig hantering av produkten/tjänsten. Detta kan exempelvis vara skador på grund av kalk. Vi rekommenderar att du avkalkar din maskin minst 1 gång per 1-2 månader, och att du använder mineralvatten. Om felet beror på bristande rengöring eller felaktig hantering kommer du att erbjudas en betald reparation. Om du inte vill ha det kommer vi att debitera en serviceavgift på 599 för att titta på din maskin.

Du måste reklamera inom "rimlig tid" efter att du upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäckts kommer reklamationen alltid att vara i rätt tid.
 

Läs mer om din reklamationsrätt på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats.


Om reklamationen är berättigad återbetalar vi dina (rimliga) fraktkostnader. Varan ska alltid skickas tillbaka i lämplig förpackning. Kom också ihåg att få en kvitto på sändningen så att vi kan återbetala dina fraktkostnader.

Företaget ska kontaktas vid reklamationer.

Varan ska skickas till:


Aiviq.se
Aiviq ApS
Navervænget 3, 4000 Roskilde


Vi tar emot endast paket som skickas direkt till adressen.
När du returnerar varan, vänligen bifoga en detaljerad beskrivning av problemet.


Återbetalning

Vid återbetalning, vänligen bifoga bankinformation såsom kontonummer och bankens registreringsnummer, så att det överenskomna beloppet kan överföras. Information kan lämnas per e-post eller annan elektronisk form, eftersom det inte är känslig information och endast kommer att användas för att uppfylla återbetalningskravet.



Retur

Vi ger full ångerrätt på varor köpta i vår webshop i 14 dagar. Räknat från den dag du;
- Mottar ordern.
- Får den sista varan i fysisk besittning, när det rör sig om flera olika varor, beställda i en order, men levereras separat eller i flera omgångar.
- Får det sista partiet eller den sista delen i fysisk besittning, när det rör sig om leverans av varor som består av flera partier/delar.
- Får den första varan i fysisk besittning, när det rör sig om regelbunden leverans av varor under en bestämd tidsperiod.
Du själv betalar för returkostnaderna.

Ångerrätten kan förlängas i samband med jul och andra helgdagar. I det fallet gäller vad som står högst upp på sidan.


Ångrat köp måste meddelas till oss senast 14 dagar efter mottagandet och återleverans ska ske senast 14 dagar efter ångrat köp.  Meddelandet ska ges via e-post info@aiviq.se eller genom att använda standardåterkallelsesformuläret, som du hittar längst ner i handelsvillkoren.

Du kan inte ångra köpet genom att enbart neka mottagandet av varan utan att samtidigt tydligt meddela oss om detta.

 

Återkallelse av del av köpet


Om du har köpt flera varor hos oss, kan du returnera en eller flera varor, även om de köptes i en enda order.
Obs! Fraktkostnaderna återbetalas inte om du ångrar en del av ditt köp.


Varor undantagna från ångerrätten

Följande varutyper ingår inte i ångerrätten:
- Varor som har tillverkats enligt konsumentens specifikationer eller har fått en tydlig personlig prägel.
- Förseglade varor som av hälsoskyddsmässiga eller hygieniska skäl inte är lämpliga att returneras och där förseglingen har brutits efter leveransen.
- Varor som på grund av sin art blir olösligt blandade med andra vid leveransen.
- Varor där plomberingen har brutits.
- Utförda icke-finansiella tjänster, om utförandet av tjänsten har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke och erkännande av att ångerrätten upphör när tjänsten är fullständigt utförd.
- Leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, om utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke och erkännande av att de därmed förlorar sin ångerrätt.
- Tidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för prenumerationsavtal för sådana publikationer.
- Avtal ingångna på offentlig auktion.
- Varor som försämras eller åldras snabbt.




Returnering

Du ska skicka tillbaka din order utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter att du har utövat din ångerrätt. Du står för de direkta kostnaderna i samband med returen. När du skickar tillbaka varan är du ansvarig för att den är väl förpackad. Du ska bifoga en kopia av orderbekräftelsen i paketet. Hanteringen går snabbare om du också fyller i och bifogar vårt ångerformulär.
Du bär risken för varan från leveranstidpunkten och tills vi har mottagit den i retur.
Vi tar inte emot paket som skickas per efterkrav.




Varans skick vid retur

Du ansvarar endast för en eventuell försämring av varans värde som beror på användning eller hantering av varan utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och sättet på vilket den fungerar. Med andra ord kan du prova varan som om du provade den i en fysisk butik. Detta inkluderar inte att använda till exempel kaffemaskiner.

Om varan har testats utöver vad som beskrivs ovan betraktas den som använd. Det betyder att vid ånger av köpet kommer du bara att få en del eller inget av köpeskillingen tillbaka, beroende på varans kommersiella värde vid mottagandet - av returen. För att få hela köpeskillingen tillbaka måste du alltså prova varan utan att faktiskt använda den.




Återbetalning

Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp du har betalat till oss.
Vid en eventuell värdeminskning som du ansvarar för kommer detta belopp att dras av från köpesumman.
Vid användning av ångerrätten återbetalas alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (utom extra kostnader som uppstår på grund av ditt val av en annan leveransmetod än den billigaste formen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödig fördröjning och senast 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet om ditt beslut att utnyttja ångerrätten. Återbetalningen genomförs med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om inte annat uttryckligen avtalats.
Vi kan hålla tillbaka återbetalningen tills vi har mottagit varan, om du inte före det har uppvisat bevis på att du har returnerat den.

 

Varan skickas till:


(Aiviq.se Aiviq ApS
Navervænget 3, 4000 Roskilde


Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

Du kan också ångra ditt köp genom att meddela oss och lämna tillbaka varan personligen på ovanstående adress mot förhandsavtal.

 

Klagomål
Om du som konsument vill klaga på ditt köp, ska du kontakta (ange e-postadress för relevant person/enhet i webbutiken). Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka ett klagomål till Nämndenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen för Nämndenes Hus (https://kpo.naevneneshus.dk).

För att kunna klaga måste varan eller tjänsten som du vill klaga på ha kostat minst 1 110 kronor och högst 100 000 kronor. För klagomål på kläder och skor måste priset dock ha varit minst 720 kronor. Det kostar en avgift att få klagomålet behandlat.

När du handlar på en e-märkt webbutik kan du gratis få ditt ärende behandlat, oavsett beloppets storlek.




Återbetalning

Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp du har betalat till oss.
Vid en eventuell värdeminskning som du ansvarar för, dras detta belopp från köpesumman.
Vid användning av ångerrätten återbetalas alla betalningar som vi har mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (förutom extra kostnader som kan uppstå på grund av ditt val av en annan leveransform än den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder), utan onödig fördröjning och senast 14 dagar från den dag då vi har fått meddelande om ditt beslut att utöva ångerrätten. Återbetalning sker med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har godkänt något annat.
Vi kan hålla inne med återbetalningen tills vi har fått tillbaka varan, om du inte före det har presenterat bevis på att du har returnerat den.

 

Varan skickas till:


(Aiviq.se Aiviq ApS
Navervænget 3 4000 Roskilde, Danmark


Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

Du kan också ångra köpet genom att meddela oss och lämna tillbaka varan personligen på ovanstående adress efter överenskommelse.

 

Klagomål
Om du som konsument vill klaga på ditt köp ska du kontakta (sätt in e-postadressen för relevant person/enhet på webbutiken). Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka en klagomål till Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen för Nævnenes Hus (https://kpo.naevneneshus.dk) .

För att kunna klaga måste varan eller tjänsten som du vill klaga på ha kostat minst 1 110 kronor och högst 100 000 kronor. För klagomål på kläder och skor måste priset dock ha varit minst 720 kronor. Det kostar en avgift att få klagomålet behandlat.

När du handlar på en e-märkt webbutik kan du få din ärende hanterat kostnadsfritt - oavsett beloppets storlek. Läs mer här (https://www.emaerket.dk/gratis-sagsbehandling) .

 

Om du har hemvist i en annan EU-medlemsstat än Danmark kan du klaga till EU-kommissionens klagomålportal här - http://ec.europa.eu/odr

Vid angivande av en klagomål ska du upplysa vår e-postadress: info@aiviq.se

 

Personuppgiftspolicy


Vi behöver följande information när du handlar hos oss:
Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
Vi registrerar och vidarebefordrar personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera varan till dig. 
Personuppgifterna registreras hos Aiviq ApS och lagras i fem år, varpå uppgifterna raderas.
Vi samarbetar också med ett antal andra företag som lagrar och behandlar data. Företagen behandlar endast information på våra vägnar och får inte använda dem för egna ändamål.
Vi samarbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter tillräckligt skydd.
Den ansvariga för data på (www.aiviq.se) är (Aiviq ApS).
Du har rätt att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig.
Om du anser att uppgifterna är felaktiga har du rätt att få dem rättade. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du begär det. Det kan till exempel vara om dina uppgifter inte längre är nödvändiga för det ändamål som vi skulle använda dem för. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas på ett olagligt sätt. Du kan skriva till oss på: info@aiviq.se.


Standardformulär för ångerrätt


(Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten utövas)
Till:
aiviq.se

Navervænget 3, 4000 Roskilde
E-post: info@aiviq.se

Jag meddelar härmed att jag vill åberopa ångerrätten i samband med mitt
köpavtal om följande varor/tjänster:

______________________________________________________________________________
____

Beställt den: _______________________________ Mottagit den:
_______________________________

Konsumentens namn:
______________________________________________________________________

Konsumentens adress:
___________________________________________________________________

Konsumentens underskrift: _________________________________________ Datum:
_________________
(endast om formulärets innehåll meddelas på papper)


Handelsvillkoren har senast uppdaterats den 17.07.2021